måndag 29 oktober 2012

Långpannebröd


3dl havregryn
2dl rågflingor
25g smör
5+1dl vatten
50g jäst
2msk brödsirap
2tsk salt
1liter vetemjöl

Mät upp havregryn & rågflingor i en skål.
Koka upp den större mängden vatten.
Låt smöret smälta i det varma vattnet.
Häll det sedan över grynen.
Rör
Låt svalna ca 20 min.

Rör ut jästen i den mindre mängden vatten
Rör i jästblandningen, sirapen och saltet
i grynblandningen.
Arbeta in mjölet.
Låt degen jäsa i bunken under bakduk i 30 min.

Kavla ut degen på en bakplåtspappersklädd långpanna.
Skär i rutor.
Låt jäsa på plåten under bakduk i ytterligare 30 min.

Grädda mitt i ugnen i 200° i ca 30 min.
______________________________________________________
Alla mina brödrecept hittar du HÄR >>

7 kommentarer:

  1. Kul att du hälsade på hos mig, å då blir jag så nyfiken att jag måste kika in hos dig....Om det är ok för dig så lägger jag till din blogg till min blogglista.
    Gott bröd verkar det vara
    Kram Anki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul att få äran att få finnas med på din blogglista :)

      Tack för att du kikade in och välkommen åter!

      Radera
  2. Åh, så gott.
    Jag var hos vänner härom dagen och de hade också gjort något liknande. Det är ju SÅ gott med nybakat.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  3. Tusen takk for at du la igjen nokre ord hos meg,for då fant eg din flotte blogg og her likte eg meg:)måtte legge bloggen din på blogglista mi!
    Nam det såg knallgodt ut:)
    Klem fra Lillian

    SvaraRadera
  4. God morgom !

    Ser så smarrigt ut....
    och öven enkelt.
    Det är så gott med hembakt bröd. Eller hur ?

    Ha en fin tisdag ! Kram Sirpa

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket för receptet. Detta ska absolut bakas.

    Ha en bra kväll!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  6. Havre och råg ihop, det gillar jag. Ska nog baka detta brödet.
    Gott nytt år till dig också :)

    SvaraRadera